Ons verhaal is jouw verhaal

Je hebt Fundingteam ontdekt. Achter Fundingteam schuilt een visie en missie want Fundingteam is meer dan enkel een financieringsmethode. Fundingteam is een beweging van ondernemers. Een community waar we van elkaar leren.

Per mail, op de website of in een gesprek kan van ons verhaal maar steeds een tipje van de sluier worden opgelicht. Wil je ons verhaal alvast lezen? Dan vind je dit op deze pagina. Wij hopen dat het ook jouw verhaal wordt.

We krijgen duizenden reacties binnen. Heel soms erg kort:

Geachte,

Geef maar eens aan wat je kan bieden. Zijn helaas genoeg opgelicht.

Vriendelijke groet,
J.J. Blok

 

Geachte heer Blok,

Wij begrijpen je vraag in je mail volledig. Je hebt slechte ervaringen. Je verhaal is helaas ook het verhaal van duizenden andere ondernemers. Wij nemen graag de moeite je ons verhaal te vertellen omdat Fundingteam er juist is om jou als ondernemer te helpen en te informeren. Het verhaal van Fundingteam is het verhaal met de oplossing voor een grote uitdaging. Wat is dit verhaal?

De grote uitdaging

Als ondernemer zie je kansen om te groeien. Hiervoor heb je werkkapitaal nodig.

Volgens een publicatie via de KvK heeft 50% van de ondernemers een probleem met het vinden van (voldoende) financiering. Ieder jaar zoekt circa 25% van de ondernemers actief naar financiering. Traditionele banken, crowdfunding platformen en grote investeerders wijzen de ondernemer af. Tegenwoordig zelfs tot 98% van de financieringsaanvragen.

Nieuwe alternatieve financiers wijzen tot 95% van de financieringsaanvragen van ondernemers af terwijl zij beperkt financieren tegen relatief hoge en vaak verborgen kosten. AFM adviseert niet met hen in zee te gaan.

Banken financieren vanaf 2008 steeds minder ondernemers. Een negatieve trend die zich voortzet.

Toch moet je als ondernemer verder dus je blijft zoeken naar een financieringsoplossing.

Helaas zijn er partijen in de markt die suggereren over een netwerk van investeerders te beschikken. Tegen meestal een forse betaling introduceren zij de ondernemer (zogenaamd) bij dit exclusieve netwerk. Bijna altijd loopt dit op een mislukking en teleurstelling uit.

Er bestaat geen investeerdersnetwerk waar jij tegen betaling in contact komt met investeerders die zitten te wachten op jouw idee. Althans, wij hebben het niet gevonden. We staan in contact met duizenden ondernemers. Wij kennen niemand die dit netwerk heeft gevonden. Partijen die beweren over zo’n investeerdersnetwerk te beschikken, zijn partijen die misbruik maken van het vertrouwen van de ondernemer.

De initiatiefnemers van Fundingteam zijn ook ondernemers en zijn in hun ondernemersleven ook meerdere keren tegen deze steen aangelopen.

Het licht in de tunnel

Het beschikken over een uitstekend idee maar onvoldoende werkkapitaal om echt te kunnen groeien, is natuurlijk frustrerend. Daar moet een oplossing voor komen.

Fundingteam is opgericht om de ondernemer een oplossing te bieden om het financieringsobstakel te overwinnen. Dit werd mogelijk omdat de initiatiefnemers geïnformeerd werden over een versoepeling van regel- en wetgeving door het Europese Parlement. Deze versoepeling is ook overgenomen in de wetgeving in Nederland.

De versoepeling van de regel- en wetgeving maakte het namelijk mogelijk voor de ondernemer om rechtstreeks het publiek c.q. de markt te benaderen voor financiering. Dit was de ondernemer voorheen verboden, het was zelfs als economisch delict strafbaar. Dat is nu niet meer zo. Gelukkig is er licht in de tunnel.

Deze versoepeling is doorgevoerd omdat ook in het Europese Parlement en de overheid in Nederland is vastgesteld dat de ondernemer die start of wil groeien voor financiering eigenlijk nergens meer terecht kan. Dit heeft uiteraard negatieve gevolgen voor innovatie, de economie en de samenleving.

De traditionele banken, crowdfundingplatformen, grote investeerders of zogenaamde consultants zullen je niet informeren over deze versoepeling, laat staan je erbij te helpen.

De visie

De initiatiefnemers van Fundingteam zagen echter in dat het als ondernemer je tot het publiek kunnen richten slechts een begin is van de uitdaging.

De versoepelde regel- en wetgeving opent ongekende kansen voor de ondernemer maar daar begint tegelijkertijd de uitdaging.

Om deze kans succesvol te benutten moet de ondernemer een ‘fundingteam’ vormen waarin verschillende disciplines en kennis zijn vertegenwoordigd zoals; juridische kennis i.v.m. de leningsovereenkomsten, wetgevende kennis i.v.m. AFM, investor relations, design en content, copywriting, financiën, marketing & sales, administratie, fiscaal, ICT & IT.

Daar heeft de ondernemer geen tijd voor en het kost te veel.

In deze tijd van innovatie moet al deze kennis in één online platform komen. Een platform dat door de ondernemer eenvoudig te bedienen is tegen een scherp tarief. Dat is de uitdaging.

Om deze deur te openen voor ondernemers, is visie nodig.

Een funding platform dat werkt

In 2020 steken enkele ondernemers, de initiatiefnemers van Fundingteam, de koppen bij elkaar. Zij dragen het ondernemen een warm hart toe. Zij zien de kansen voor de ondernemer en het motiveert hen de uitdaging aan te gaan.

Zij schetsen in 2020 een online alles-in-één oplossing. In 2021 wordt de eerste gebruikersvriendelijke online software voor het platform getest. De eerste gebruikers geven leningen uit en worden succesvol gefinancierd.

De ervaringen dragen in 2022 bij aan het verder ontwikkelen van het platform. De groep van ondernemers die zich zo financieren, groeit.

In 2023 staat de schaalbaarheid van het platform centraal zodat zo veel mogelijk ondernemers ervan kunnen profiteren. Dit zorgt voor een scherp laag tarief.

Onderweg sluiten zich geweldige mensen aan die de missie ook een warm hart dragen. Zij versterken de toegevoegde waarde.

En nu is er Fundingteam, het platform voor elke ondernemer, dat werkt.

Fundingteam, een beweging van ondernemers

Het rechtstreeks online lenen van meerdere investeerders noemen we inmiddels de Fundingteam methodiek. Duizenden ondernemers gingen je succesvol voor in deze methodiek. Financieringen van €25.000 tot meer dan €1 mio worden ermee gerealiseerd. Op onze website vind je een aantal video’s van enkele van hen.

Fundingteam informeert vele duizenden ondernemers over de Fundingteam methodiek. Dit doen we vrijblijvend. Wil je verder geholpen worden dan is er het Fundingteam platform. Het Fundingteam platform groeit naar duizend gebruikers. Steeds meer ondernemers sluiten zich aan.

Zo ontstaat een community van Fundingteam ondernemers. Een beweging van ondernemers die zien dat ze niet meer afhankelijk zijn van de goedkeuring van banken, dure kredietverleners of crowdfundingplatformen. Een beweging van de ondernemers die elkaar helpen en ondersteunen. Jij gebruikt de ervaring van andere Fundingteam ondernemers en in de toekomst kunnen andere Fundingteam ondernemers weer van jou leren.

Op het Fundingteam platform wordt deze community gefaciliteerd.

Wat moet ik doen?

We merken dat veel ondernemers na het ontdekken van Fundingteam zich afvragen hoe je zelf een eigen investeerdersnetwerk opbouwt. Is dat niet moeilijk? Kan ik dat wel? Heb ik daar tijd voor? Waar moet ik beginnen? Ik ken geen investeerders? Etc.

Dit zijn allemaal begrijpelijke vragen. Je bent niet de eerste en niet de enige met deze vragen. Zo begint het voor elke Fundingteam ondernemer. Voor veel ondernemers is deze financieringsmethodiek nieuw. En nieuw kan soms eng zijn.

Fundingteam heeft een antwoord op al je vragen en wijst je de weg en geeft je de tools.

De ondernemer heeft het gevoel dat hij/zij uit de comfortzone moet komen. Buiten de comfortzone is er bij veel mensen de zogenaamde fearzone (angstzone). Een onbewuste angst voor het nieuwe, het avontuur en alles wat anders is. De werkelijkheid is anders want net buiten de comfortzone ligt de opportunityzone. Wil jij je huidige financieringssituatie veranderen dan zul jij je acties moeten veranderen.

Met Fundingteam is het nemen van een grote stap naar acties om je financieringssituatie enorm te wijzigen, eigenlijk een kleine stap. Wij horen van veel Fundingteam ondernemers dat de beslissing om simpelweg te starten met Fundingteam de beste stap is geweest.

Dus op de vraag ‘Wat moet ik doen? is het antwoord: ‘De eerste stap nemen’. Starten met Fundingteam. Dan zijn de volgende stappen een logisch gevolg.

Hoe werkt het?

We horen je vragen: “Wat is Fundingteam nu precies? Hoe lost Fundingteam mijn uitdaging op? Hoe werkt het? Wat moet ik doen? Wat maakt Fundingteam uniek?”

Fundingteam is een online platform speciaal gebouwd voor ondernemers die open staan voor financiering door meerdere investeerders. Je hebt geen bank, crowdfundingplatform of grote investeerder meer nodig, die je financieringsaanvraag afwijzen. Je kunt het nu zelf.

Wat Fundingteam uniek en succesvol maakt is de beproefde online financieringsstrategie die meerdere potentiële investeerders in de markt rechtstreeks leidt naar het investeren in jouw bedrijf. Hoe werkt dit?

De lening

Met Fundingteam stel jij je eigen obligatielening samen. Een obligatielening is een gewone lening maar verdeeld in eenheden ofwel obligaties met dezelfde voorwaarden zoals het rentepercentage en je aflossingsschema. Dankzij deze obligatielening is er duidelijkheid en kunnen meerdere investeerders deelnemen op verschillende instapdata.

De funding-funnel

Wat Fundingteam uniek maakt is dat je met Fundingteam beschikt over beproefde Fundingteam-funnels, een marketing- en sales-strategie om je obligaties succesvol te promoten en te verkopen aan meerdere investeerders.

Een funnel is het hele traject dat de investeerder aflegt vanaf het moment dat die onbekend is met je bedrijf en je plan, tot het investeren. De funnel kan betekenen de inzet van media, social media, PR, brochures, landingspagina’s, mail, video, Fundingteam website, persoonlijke bereikbaarheid en meer.

Met Fundingteam regel jij de hele funnel in. Je doet dit achter je scherm, online, wanneer het jou uitkomt.

De financiering

Je ontvangt elke investering rechtstreeks van de investeerder op je eigen bankrekening. Ieder binnengekomen bedrag staat direct ter beschikking. Je bouwt een netwerk op en onderhoud met Fundingteam online contact met elke investeerder. Zodra je een vervolglening wil plaatsen kun je ook weer direct bij deze groep terecht.

Bij elke stap word je op het Fundingteam platform ondersteund. Zo kun jij met succes groeien en met plezier ondernemen.

De Fundingteam methode is voor de ondernemer de beste weg naar financiering op korte en lange termijn.

Waarom investeren mensen in mijn bedrijf?

Er zijn een aantal factoren die meespelen in het snel en succesvol gefinancierd worden door meerdere investeerders.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk. Met Fundingteam heb je alles klaar staan, van leningsvoorwaarden en betalingsmogelijkheden tot online bevestigingen.

2. Een mooie aanbieding. Je biedt een mooie rente die hoger ligt dan bij de bank.

3. Een beleving. Je biedt jouw verhaal, jouw missie en doel. Daarmee ontstaat er affiniteit, verbondenheid en beleving.

Er zijn 8 miljoen huishoudens die gemiddeld €60.000 op de bankrekening hebben staan. (Bron: DNB). De één uiteraard meer dan de ander. Maar er zit erg veel kapitaal onder het publiek. Een aantal investeerders die een klein deel van hun liquide saldo in jou investeren, zorgen voor de financiering van je plannen en groei.

Je kunt online al snel duizenden of tienduizenden mensen bereiken. Er hebt er slechts een relatief beperkt aantal nodig die een beperkt bedrag investeren en je bent gefinancierd.

Valideer je verdienmodel

De investeerders worden je fans en ambassadeurs. Ze eisen geen zekerheden. Zolang jij transparant bent, staan ze achter je.

Investeerders moeten echter eerst vertrouwen in je krijgen. Het meest overtuigend is transparant zijn met je verdienmodel. Het is je ‘proof of concept’. Hiermee bedoelen wij niet een uitgebreide jaarrekening met hoge omzetten en hoge winsten. Als je kunt laten zien dat elke Euro die je investeert voor je bedrijf aanzienlijk meer oplevert, begrijpt de investeerder waarvoor je het doet en heeft de investeerder vertrouwen in de betaling van de rente en aflossing die men ontvangt.

Zorg er dus voor dat je over een goed werkend verdienmodel beschikt. Ook al is dit op kleine schaal gerealiseerd. Je kunt dan berekenen als je deze schaal vergroot.

Heb je hier vragen over? Het supportteam van Fundingteam kan je hiermee helpen.

Kun je niet aantonen dat je investering een goed rendement voor je oplevert. Dan is het verstandiger om te wachten met een campagne tot je dit wel kunt aantonen. Dit in het belang van jezelf, je investeerders en steekhouders.

De enorme kracht van een opgebouwde investeringskring en publiek

Het opbouwen van je publiek en investeerderskring gaat niet vanzelf maar het is absoluut een leuke en interessante taak. In het opbouwen van je investeerderskring investeer je tijd en ook geld. Het opbouwen van een investeerderskring lijkt wat dat betreft op het opbouwen van je klantenkring.

Je investeerderskring is de investering dubbel en dwars waard. Niet alleen zorgt het voor de financiering van je plannen en de financiële voordelen die dit brengt op de korte termijn maar je hebt ook een solide basis gelegd voor je toekomst en groei.

De ervaring leert dat de financiering tijdens je eerste campagne, ook weer snel beschikbaar komt bij je volgende campagne uit dezelfde investeringskring. De éne investeerder zal niet of beperkt aanvullend investeren de ander investeert een zelfde bedrag of aanzienlijk meer dan de eerste investering.

Dit is dankzij het nakomen van je verplichtingen en de tussentijdse communicatie met je investeerders online. Daarnaast kun je ook je investeerderskring blijven uitbreiden.

Je investeringskring groeit omdat bestaande investeerders opnieuw investeren en meer investeren. Het gemiddelde investeringsbedrag groeit. Door recommandatie groeit het aantal investeerders. Daarnaast groeit het aantal nieuwe investeerders indien jij je campagne rustig door laat lopen. Naast de vele kleine investeringen zien wij dat het regelmatig voorkomt dat grote investeringsbedragen ter sprake komen nadat meer vermogende investeerders de kat uit de boom hebben gekeken.

Het verschil met traditionele investeerders en financiers.

Het grootste verschil tussen de Fundingteam methode en traditionele financiers is dat elke ondernemer met de Fundingteam methode direct aan de slag kan en gefinancierd wordt terwijl de traditionele partijen afwijzen, hoge eisen stellen en vaak een bedreiging vormen als het even niet goed gaat.

Het is veel eenvoudiger om je door 40 investeerders met gemiddeld €2.500 te laten financieren dan één die €100.000 financiert.

De Fundingteam methode kent ook geen gedoe met cijfers dus ook geen dure accountantskosten. Geen verplichte privé borgstellingen en zekerheden. Geen ‘bijzonder beheer’. Je kunt direct aan de slag.

Er zijn geen minimum, doel of maximum bedragen waaraan je moet voldoen. Je hebt alle tijd in plaats van de 30 dagen van een crowdfundingplatform.

Waarom zijn eigen campagnes effectiever dan je verwacht?

Zelf met Fundingteam rechtstreeks online je obligatielening onder de aandacht brengen is effectiever dan de meeste ondernemers verwachten. Toch is de verklaring simpel.

We vergelijken dit weleens met het beeld van een drukke winkelstraat met erg veel mensen die passeren. Stel, je bent aanwezig in de winkelstraat maar je hebt geen deur, geen uithangboord en geen etalage. Dan weten de voorbijgangers uiteraard niet dat je bestaat, wat je doet of wat je aanbiedt. Niemand toont interesse.

Nu de situatie dat je wel een brede voordeur hebt en opent, een duidelijke etalage en opvallend uithangboord. Vele voorbijgangers kijken even maar nog steeds lopen door, sommigen kijken even in je etalage, enkelen komen bij je binnen en een deel daarvan koopt bij jou. Later komen mensen terug, die eerst geen tijd hadden. Ook een deel hiervan koopt bij jou. Af en toe is er zelfs een bezoeker die erg veel bij je koopt. Al deze business zou je niet hebben als je niet laat zien dat je wat te koop aanbiedt.

Met de verkoop van obligaties is het precies zo. Als jij geen obligaties aanbiedt of niet laat weten dat ze te koop zijn, is er ook geen interesse. Door ze wel aan te bieden via een slimme online marketing en sales strategie, ga je wel verkopen. Er is vraag naar jouw obligaties. Het gaat erom hoeveel mensen bereik jij? Dat zijn er meer dan je denkt en dat maakt je eigen campagnes effectiever dan je denkt.

Onze vraag: Hoe zakelijk ben jij? Wat wordt jouw verhaal?

Je hebt nu het verhaal van Fundingteam ontdekt. Je weet ook dat het bij Fundingteam allemaal draait om jouw belang. Wat wordt jouw verhaal?

Zoek jij financiering voor je plannen en groei? Herken je ook de grote uitdaging waar tot 98% van de ondernemers mee kampt?
Dan staan dezelfde obstakels ook jouw potentieel en kansen in de weg. Jij staat voor de keuze.

• Niets doen. Nog jaren financieel blijven watertrappelen zonder echte vooruitgang. Intussen loop jij je kansen mis. Met alle risico’s van dien.

• Of de uitdaging aangaan en tijdig je kansen pakken. Overwin de drempel en jezelf. Kies voor de kortste weg naar groei, succes en voor het ondernemen.

Kies voor de uitdaging en loop niet langer je kansen mis. Dan wordt het Fundingteam verhaal ook jouw verhaal. Het succes van Fundingteam wordt jouw succes.

Financiering, wat levert het jou op?

Veel bedrijven en ondernemers, als ze iets uitgeven, kijken niet alleen naar ‘wat kost het mij?’ maar ze kijken vooral naar ‘wat levert het mij op?’

Soms levert het op dat jij je primaire business beter kan laten draaien. Soms leidt het tot waardeontwikkeling van je bedrijf. Soms kan je met een financiering door je glazen plafond breken en ben je niet langer gevangen en beperkt. Soms maakt het iets mogelijk dat anders onmogelijk is. Soms is het lenen een goede investering met een goed rendement van soms tientallen of honderden procenten op het werkkapitaal.

Zo bereken je dat!

Welk rendement haal jij op jouw investering in je campagne?

Stel, je investeert €1.000 per maand aan marketing om je obligaties te verkopen. De obligaties lopen 5 jaar tegen 6% rente. Dit kan betekenen dat je al snel maandelijks €12.000 aan obligaties verkoopt. Na een jaar is dit €144.000 aan obligaties die op je bankrekening is binnen gekomen. In totaal heeft dit €12.000 aan marketing gekost.

In 5 jaar tijd behaal je door de omloopsnelheid van je werkkapitaal circa €100.000 rendement. Je trekt hier de betaalde rente en je marketingkosten van af. Dan kun je een marge overhouden van 50% van het bruto rendement c.q. €50.000.

Let wel, dit is geen rendement van 50% maar ten opzichte van je marketing-investering van €12.000 ruim 400% marge. Ga je een stap verder en financier jij je campagne via de campagne dan is je basis investering in de marketing feitelijk enkel de €1.000 van de eerste maand geweest. Het rendement op je investering is dan 5.000%.

We laten hier nog buiten beschouwing dat veel van  je obligatiehouders, met de Fundingteam methode, bij een volgende lening weer graag voor hetzelfde bedrag of meer mee willen doen. In feite verdubbel jij je rendement.

Wat kost een Fundingteam Flex abonnement?

Een Flex abonnement van Fundingteam is samengesteld om met je bedrijf en financieringsbehoefte voordelig en betaalbaar mee te groeien.
Je kunt je Flex abonnement flexibel laten groeien met funding-bundels.

Een funding-bundel geeft je de toegang tot een capaciteit van €50.000 te verzamelen kapitaal. Deze funding-bundels kun je flexibel stapelen.
Dus zit je funding-bundel van €50.000 vol (en heb je dus €50.000 op je bankrekening staan), dan kun je een volgende funding-bundel toevoegen. Zo kom je op elk gewenst bedrag.

Je kunt maximaal 100 funding-bundels afnemen, dus in totaal tot €5 mio financieren met gebruik van Fundingteam.

Bij een Flex abonnement investeer je in je eerste funding-bundel een eenmalige set-up fee van €995 exclusief BTW.

Per opvolgende funding-bundel betaal je 1% van de funding-bundel als eenmalige set-up fee dus €500. Stel je financiering loopt over 5 jaar dan komt dit op slechts €100 per jaar. Dit is 0,2% per jaar van €50.000.

Voor het abonnement betaal je per funding-bundel dat je gebruikt 0,1% per maand vooruit, dus €50. Betaal je het maandabonnement per funding-bundel per jaar vooruit, dan ontvang je een korting van 40%. Dit betekent slechts €30 per maand.

Voor de kosten van je Fundingteam Flex abonnement hoef je het dus niet te laten.

Op je account kun je een stop aangeven als de funding-bundel (al dan niet tijdelijk) vol zit of je kunt het plafond van de funding-bundel automatische uitbreiden met een opvolgende funding-bundel.

Op je account kun jij het abonnementsfee voor de opvolgende maand op pauze zetten. De automatische incasso stopt dan en bepaalde functionaliteiten zijn niet langer toegankelijk. Heb je per jaar vooruitbetaald geldt deze pauze ook en hou je de resterende maanden tegoed. Deze schuiven op. Met één klik kun jij je abonnement ook weer hervatten.

Het Start abonnement

Er is ook een Start abonnement. De set-up kosten bedragen €495 exclusief BTW en het maandabonnement is vervolgens €25 exclusief BTW per maand. Met het Start abonnement kun je tot maximaal €25.000 aan werkkapitaal verzamelen.

Wil je hierna meer obligaties verkopen? Dan kun je upgraden naar een Flex abonnement door alleen het verschil bij te betalen.

Niet tevreden? Geld terug

Bij het aangaan van een abonnement geldt een 14 dagen tevredenheidsgarantie. Is Fundingteam niet wat je zoekt, dan krijg je de set-up fee weer retour. Zo’n 10% van de ondernemers maakt hier gebruik van. Dat is prima. Fundingteam is er om ondernemers te helpen.

Als jij gelooft in jezelf, geloven wij in jou

Kan elke ondernemer gebruik maken van Fundingteam? Ja.

Er is een inschrijving Kamer van Koophandel vereist maar verder is iedereen welkom.

Wat is er nodig om succesvol te zijn? Geloof in jezelf. Als jij gelooft in jezelf en je plan, geloven wij in jou. Verder heb je een gevalideerd verdienmodel nodig en de drive om dit verdienmodel te laten groeien en rendabel te maken. Ten slotte heb jij jouw ‘verhaal’ nodig, maar daar helpen wij je mee op het Fundingteam platform.

Ons supportteam staat voor je klaar

Fundingteam beschikt over een supportteam van bevlogen mensen. Het team staat dagelijks klaar om elke ondernemer te informeren en te ondersteunen. Zo raakt iedere ondernemer snel thuis in de ongekende mogelijkheden van de Fundingteam methode en het Fundingteam platform. Samen bouwen aan succes.

Heb je vragen? Dat horen we graag. Bel ons, mail ons, chat met ons, bezoek ons.

Je kunt ook een gratis adviesgesprek plannen zodat je alles kunt vragen en wij alles kunnen toelichten.
We proberen je zo snel mogelijk verder te helpen want Fundingteam is er voor jou!

Een gebruiker vertelt …
Neem de fiets

Eén van de gebruikers vergelijkt Fundingteam met een fiets.

“Veel ondernemers zijn financieel aan het wandelen. Hoe snel je ook loopt, anderen gaan je voorbij. De één accepteert het maximale wandeltempo. De ander wil toch echt sneller vooruit.

Nu is het voor elke ondernemer mogelijk om de fiets te nemen. Je haalt anderen in en je voorsprong groeit. In dezelfde tijd en met dezelfde energie kom je met elke trap veel verder.

Ik zie Fundingteam als een instrument, als die fiets. De Fundingteam methodiek heeft ervoor gezorgd dat ik over voldoende werkkapitaal beschik. Ook als ik groei, groeit het werkkapitaal met me mee. Dit zou anders niet gelukt zijn. Het geeft mij dagelijks meer voldoening en plezier.”

Wij kunnen ons wel vinden met de fiets-vergelijking van deze gebruiker. Met Fundingteam gaat niet ineens alles vanzelf. Je moet er nog steeds wat voor doen maar in dezelfde tijd en met dezelfde energie kom je met Fundingteam verder dan zonder, veel verder.

Dus wil je echt vooruit? Neem de fiets … uuhh Fundingteam.

Wat als je gestart bent met Fundingteam?

Met je abonnement kun je direct aan de slag. Je Fundingteam heeft nogal wat mogelijkheden. Zo is jouw financiering op maat. Jouw obligatielening op maat uitgeven is eenvoudig dankzij het gebruikersgemak en eenvoud. Bovendien word je bij elke stap op het Fundingteam platform ondersteund. We lichten toe hoe Fundingteam werkt.

Er zijn drie belangrijke onderwerpen bij die aan de orde komen bij het uitgeven en verkopen van je obligaties. Deze behandelen wij hier kort en komen op verschillende onderdelen wat uitgebreider terug.

  1. De lening: Met Fundingteam stel jij je eigen obligatielening samen. Een obligatielening is een gewone lening maar verdeeld in eenheden ofwel obligaties, met dezelfde voorwaarden zoals het rentepercentage en je aflossingsschema. Dankzij deze obligatielening is er duidelijkheid en kunnen meerdere investeerders deelnemen op verschillende instapdata.
  2. De funding-funnel: Wat Fundingteam uniek maakt is dat je met Fundingteam beschikt over beproefde Fundingteam-funnels, een marketing en sales strategie om je obligaties succesvol te promoten en te verkopen aan meerdere investeerders. Een funnel is het hele traject dat de investeerder aflegt vanaf het moment dat die onbekend is met je bedrijf en je plan, tot het investeren. De funnel kan betekenen de inzet van media, social media, PR, brochures, landingspagina’s, mail, video, Fundingteam website, persoonlijke bereikbaarheid en meer. Met Fundingteam regel jij de hele funnel in. Je doet dit achter je scherm, online, wanneer het jou uitkomt.
  3. De financiering: Je ontvangt elke investering rechtstreeks van de investeerder op je eigen bankrekening. Elk binnengekomen bedrag staat direct ter beschikking. Je bouwt een netwerk op en onderhoudt met Fundingteam online contact met elke investeerder. Zodra je een vervolglening wil plaatsen kun je ook weer direct bij deze groep terecht.

Het hele proces van het uitgeven en verkopen van je obligaties is met Fundingteam gestroomlijnd en overzichtelijk. Zo kun jij met succes groeien en met plezier ondernemen.

De lening: rente-tunnel

Als je een obligatielening uitgeeft, bepaal jij hoeveel rente jij je investeerders betaalt. Waar moet je rekening mee houden?

Op de eerste plaats is het belangrijk te weten wat je wilt financieren. Vervolgens moet je berekenen wat de financiering jou oplevert. Je berekening moet op een gevalideerd businessmodel gebaseerd zijn. Je wilt niet speculeren met andermans geld want dat brengt je investeerders en uiteindelijk jou in problemen. Als je weet wat de financiering jou oplevert, weet je ook hoeveel rente je op verantwoorde wijze kan geven.

De rente die je kunt geven is niet altijd de rente die je geeft. Wij horen regelmatig ondernemers die bereid zijn 12% of 15% rente te betalen. We horen ook dat men niet bereid is meer dan 3% rente betalen. Ons advies is je rente binnen de ‘rente-tunnel te houden. De rente-tunnel beweegt zich tussen 4% à 5% aan de onderkant en 8% aan de bovenkant.

Een rente onder de 4% is voor de investeerder niet altijd de moeite waard om een bedrag te investeren. In een periode van bankrente die circa 3% kunnen bedragen is 1% of 2% meer vaak onvoldoende motiverend. Als je niet 4% of meer rente kunt betalen is het ook de vraag of het niet te vroeg is om een obligatielening uit te geven. Je marge op je financiering is dan blijkbaar ook laag.

De hoogte van je rente is uiteraard bepalend voor hoe snel jij de door jou gewenste financiering realiseert. Misschien dat een individuele investeerder tevreden is met bijvoorbeeld 3% à 4% maar bij de Fundingteam methode gaat het om de groep van potentiële investeerders. Wanneer nemen die de stap? We zeggen er direct bij dat de hoogte van rente niet de enige motivatie is die bij potentiële investeerders speelt. Het gaat mede ook om affiniteit met jouw ‘verhaal’, product, regio, jouw persoon, branche/sector, en/of je missie en drive.

Een rente boven 8% is ook geen aanrader. Ook hier geldt dat een individuele investeerders een hogere rente dan 8% interessant vindt maar het gaat bij de Fundingteam methode met name om hoe het publiek of wel de grote groep van potentiële investeerders naar je rente kijkt. Een te hoge rente wekt achterdocht of stelt vragen bij de haalbaarheid. Ook al ben je zelf overtuigd dat je een hoge rente makkelijk kunt dragen.

Tegelijkertijd moeten wij de ondernemer waarschuwen voor te veel optimisme met betrekking tot de haalbaarheid van een hoge rente. Houd altijd rekening met onverwachte tegenvallers en marge om dit op te vangen.

De lening: Hoeveel los je af en wanneer?

Eén van je voorwaarden die jij bepaalt bij het samenstellen van je obligatievoorwaarden, is je aflossingsschema.

Voor veel ondernemers die starten met het uitgeven van een obligatielening lijkt het ideaal om de lening na bijvoorbeeld 5 jaar in één keer volledig af te lossen. Men zit dan niet met tussentijdse aflossingen en dat scheelt in de cashflow. De ervaring leert dat deze aanpak niet het beste resultaat geeft met betrekking tot het slagen van de verkoop van de obligaties.

Er zijn een aantal redenen waarom het verstandiger is je obligatielening in termijnen af te lossen.

Je lening pas na 5 jaar aflossen betekent dat de investeerder 5 jaar af moet wachten of je daadwerkelijk gaat aflossen. Dit maakt het moeilijker om je obligaties te verkopen aan investeerders. Ook hier geldt dat een individuele investeerder wellicht geen bezwaar heeft tegen een late aflossing. Het gaat bij het verkopen van je obligaties hoe deze ontvangen wordt door je potentiële investeerders.

Regelmatig aflossen is beter. De aflossing kan per maand of kwartaal. Het risico voor de investeerders is dan een stuk lager. Immers na enkele jaren heeft men al een belangrijk deel van de obligatie retour. Het risico wordt steeds minder. Na 5 jaar rest alleen nog de laatste termijn. Dit maakt het aantrekkelijker voor investeerders.

Er is nog een reden waarom regelmatig aflossen het beste resultaat geeft. Elke betaling van aflossing en rente is een contactmoment tussen jou en de investeerder. Het is een moment waarmee jij je bedrijf onder de aandacht brengt en jij je investeerders verder kunt informeren want investeerders vinden het leuk betrokken te worden. Je online communicatie is erg belangrijk. Daarnaast is elke betaling van aflossing en rente een bevestiging dat jij je aan afspraken houdt. Zo bouw jij het vertrouwen steeds verder op.

De stipte betaling van aflossing en rente tezamen met de communicatie, zorgt ervoor dat als je een vervolg lening uitgeeft deze snel ‘uitverkocht’ is. Juist omdat investeerders vaak een relatief beperkt bedrag hebben geïnvesteerd, wordt gemiddeld de investering makkelijk uitgebreid.

Zo kun jij je groei beter gefinancierd krijgen omdat jij gemiddeld meer nieuwe obligaties in een periode kunt verkopen dan dat er afgelost wordt op je lopende obligaties. Stel, een investeerder investeert €2.400 en deze los je in 60 maanden af, dit is €40 per maand. De investeerder kan na drie maanden (dus aflossing van €120) besluiten wederom €2.400 te investeren in jouw obligaties. Vooral bij gemiddeld 20, 40 of 100 investeerders is dit een enorme financieringsbron die je helpt te groeien.

Je kunt ook besluiten slechts zoveel obligaties te verkopen als dat je aan de bestaande obligaties aflost. Op deze wijze creëer je een doorlopend bedrijfskrediet. Naast deze zijn er nog vele varianten mogelijk. Jouw Funding expert kan je hierbij adviseren.

Tot slot wijzen wij op de mogelijkheid via Fundingteam om een aflossingsvrije periode op te nemen in je obligatie-voorwaarden. Je kunt dus kiezen om de eerste drie, zes, negen of twaalf maanden nog niet af te lossen.

De lening: Geef jij zekerheden?

Als je bij een bank, crowdfundingplatform of alternatieve kredietverstrekker geld leent kan dat uitsluitend als je hen ruim voldoende zekerheden biedt. Bijna altijd wordt ook aan jou gevraagd om privé borg te staan voor de lening. Deze zekerheden worden pas vrijgegeven als je alles hebt afgelost, ook al staan de zekerheden niet meer in verhouding met de openstaande lening. Dit betekent dat deze zekerheden niet vrijkomen voor nieuwe financiering. Zit het tussentijds even tegen, kom je bij Bijzonder Beheer en kan de lening direct opeisbaar worden. Lukt het je niet direct af te lossen dan beging ‘Bijzonder Beheer’ alle cashflow en zekerheden uit te winnen. Het is het begin van het einde. Als de koe onvoldoende melk geeft dan wordt de koe geslacht. Deze professionele instellingen staan niet aan de kant van de ondernemer maar aan de kant van hun investeerders. Hun investeerders of aandeelhouders zijn hun klanten. De ondernemer blijft voor hen de melkkoe.

Fundingteam denkt vanuit het standpunt van de ondernemer. De Fundingteam methode is gericht op meerdere investeerders die je nog niet kennen maar waarmee je een (investeerders)relatie gaat opbouwen. Deze investeerders zijn geen ‘beroepsinvesteerders’. Zij hebben een ander beroep of zijn bijvoorbeeld gepensioneerd. Vaak zijn het ondernemers of mensen die affiniteit hebben met het ondernemen. Zij zijn geïnteresseerd in een mooie rente maar qua investeren zijn het particulieren. Zij investeren een relatief klein bedrag van hun liquiditeit en bezit. Daarom kunnen ze snel en zonder rompslomp beslissen. Wij zien dat de investeerders bij de Fundingteam ondernemers niet geïnteresseerd zijn in zekerheden, ze zijn meer geïnteresseerd in jou en jouw bedrijf.

Betekent dit dat Fundingteam de belangen van de investeerders niet belangrijk vindt? Nee, Fundingteam vindt het belang van de investeerder minstens zo belangrijk als het belang van de Fundingteam ondernemer. Daarom vinden wij het belangrijk dat de ondernemer obligatieverplichtingen aangaat die de ondernemer kan na komen. Daar denkt Fundingteam in mee. Waarom? Het hebben van een investeerderskring is één van de belangrijkste krachten van een onderneming. Juist als het even tegenzit kan een goede relatie met je investeerderskring het verschil betekenen. Wij zien de Fundingteam ondernemer en zijn investeerderskring als ‘partners in business’ en niet als elkaar tegenstander.

Dit laatste vind je terug in de obligatievoorwaarden en de werking van het Fundingteam platform. Stel, het zit even onvoorzien tegen. Een ondernemer steekt nu eenmaal zijn nek uit. Of als ondernemer groei je sneller dan verwacht. Dan kan het in ieders belang zijn om één of meerdere aflossingen over te kunnen slaan. Dit geeft de ondernemer namelijk de ruimte in te grijpen en zich te herstellen. Als Fundingteam ondernemer kun je investeerders hierover informeren en kan de gemiste aflossing gespreid worden over de resterende aflossingstermijnen. Dit optimaliseert voor iedereen het gewenste resultaat.

De funding-funnel: Wel of niet investeren in je funding-campagne?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je twijfelt over al dan niet investeren in marketing & sales van je obligaties. Het is dan goed om met ons de navolgende checklist te doorlopen om te bezien wat voor jou van toepassing is:

1. Je ziet op tegen het invullen van de wensen en data op het Fundingteam platform. Je vindt het veel rompslomp en ingewikkeld.

Dat kunnen we begrijpen. Niet iedereen is thuis in het online werken of men heeft het veel te druk. Ook hier kan hulp geboden worden door een Fundingteam expert zoals Cees of Priscilla. Zij kunnen je begeleiden bij het invullen.

2. Je hebt (nog) geen goed gevalideerd verdienmodel.

Stel, indien je op dit moment zelf niet overtuigd bent dat financiering substantiële financiële voordelen kan bieden, is het verstandig om nog niet te investeren in een campagne. Je zou jezelf en de investeerders onnodig in problemen brengen.

Een Fundingteam expert of de Fundingteam Academy kan je helpen met waaraan een gevalideerd verdienmodel dient te voldoen.

3. Je hebt wel een gevalideerd en goed verdienmodel

Is er wel een goed verdienmodel en levert financiering, volgens jou, na rente en aflossing een goed rendement op voor je bedrijf, dan hoeft er geen twijfel of discussie te zijn met betrekking tot nut van het investeren in een campagne.

Een Fundingteam expert of de Fundingteam Academy kan je helpen je gevalideerde verdienmodel onder de aandacht te brengen.

4. Je hebt een goed gevalideerd verdienmodel maar je weet niet hoe het investeren in een campagne werkt.

Via een Fundingteam expert of de Fundingteam Academy leggen wij je graag uit hoe de Fundingteam funnelstrategie werkt en wat de inzet van jou aan financiering kan opleveren.

Stel, een uitkomst kan zijn dat €100 investering in de campagne circa €1.100 verzameld kapitaal oplevert. Zou je deze €1.100 investeren zou dit €11.100 op kunnen leveren. De €11.100 levert bijvoorbeeld €111.000 op. In dit voorbeeld levert de start met €100 een financiering op van € 111.000. Dit heeft circa €11.100 gekost.

Stel, met je gevalideerde verdienmodel haal je in 5 jaar tijd 100% rendement op de €100.000 financiering. Na de campagnekosten en de rente blijft er een goed rendement over. Dit is je zogenaamde fundingwinst.

Heb je minder tijd of wil jij bepaalde taken uitbesteden? Dan kun jij je door één van onze Funding-marketeers laten bijstaan. (Ruben kan dan contact opnemen).

5. Je hebt een goed gevalideerd verdienmodel en ziet ook het nut en het rendement van een campagne maar je hebt simpelweg niet het budget om te starten met een campagne.

Wat veel ondernemers in zo’n situatie doen is binnen de relatiekring een beperkt bedrag lenen. Dit kan met gebruik van het Fundingteamplatform door een kleine lening aan te maken maar je kunt dit ook informeel buiten Fundingteam platform doen. We noemen dit een zogenaamde boosterlening. (zoals van de boosterraketten). Stel je leent van 5 mensen €500 dan heb je €2.500 marketing budget om je campagne te voeren. We zien dat ondernemers dan vaak al €25.000 of meer ophalen.

Indien je wilt, kun je uit het verzameld kapitaal van de campagne je relaties met een leuke rente of bonus de ‘boosterlening’ terugbetalen. (de boosterraketten keren dan weer netjes terug en landen). We zien echter dat vaak deze relaties het prima vinden in de campagne mee te (blijven) doen.

Wil je weten hoe dit kan werken, dan kan contact opgenomen worden met onze Fundingteam Expert Cees die je kan begeleiden bij een booster campagne.

We kunnen je helpen met de beproefde Fundingteam methode. De Fundingteam methodiek werkt voor elke ondernemer. Het platform, de methodiek en de markt is er. Jij bent als actieve ondernemer de bepalende factor.